sprawa wraca cyklicznie najcześciej w czasie zimi:-)
temat nienowy bo omówiony dość mocno w:
viewtopic.php?f=6&t=77
Na ten rok przewidziane są takie działania:
http://www.czerniejewo.pl/images/upper/zima14.pdf
Nie wiemy ile to nas kosztuje, wiemy napewno, ze mogłoby byc wiecej dróg wpisanych w ta akcje. Porównujac np.; do Wierzyc. Ale problem nadrzędny: na ile nas stać? A to oznacza nie tylko ile dróg ale co z tymi drogami należy zrobić.
Dla przypomnienia, prosiłbym o postaranie sie wypisania zakresu obowiązków właścicieli posesji graniczacych z chodnikami.
odśnieżanie dróg
Re: odśnieżanie dróg
dla przykładu podam tez jak powinna byc udostępniona lub jak powinna byc prawidłowo wytyczona droga by odśniezanie lub inne akcje słuzb ratunkowych i komunalnych przebiegały sprawnie.
Podam na przykładzie zle wytyczonej drogi ( a jest ta działka drogą poniewaz w gminie figuruje w spisie dróg). Szkic moze nieco odbiegac od rzeczywistosci ale naprawdę nieco, starałem sie jak mogłem.
Działka C1 opisana jako droga prywatna w rzeczywistosci stanowi własnosć gminy a wiec podlega obowiazkowi utrzymania na nasz koszt- na nasz czyli mieszknców. I nie jest istotny fakt ilu mieszkanców z tej drogi korzysta. Właściciel drogi (gmina) ma obowiazek utrzymać ja w odpowiednim stanie, a jesli robi coś ponad to, to tylko chwała dla gminy.
Niestety droga jest wytyczona zupełnie niezgodnie z przepisami, poniewaz powinna być zakończona zatoką umozliwiajaca zawracanie pojazdów w tym uzytecznosci publicznej.
Najprawdopodobniej droga jest klasy D:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Droga_klasy_D
i dla tej drogi przewidziane są nastepujace wymiary:
(§ 125 Plac do zawracania samochodów)
1. W wypadku nieprzelotowego zakończenia drogi klasy L lub D wykonuje się plac do zawracania samochodów.
2. Plac do zawracania samochodów powinien spełniać następujące warunki:
1) dla samochodów osobowych - mieć promień nie mniejszy niż 6,0 m,
2) dla samochodów ciężarowych - mieć promień nie mniejszy niż 9,0 m lub kształt kwadratu o wymiarach nie mniejszych niż 12,5 m x 12,5 m.
3. Plac do zawracania samochodów może mieć inne wymiary i kształt w planie, jeśli będą spełnione warunki zawracania samochodów, o których mowa w ust. 2.
4. W wypadku gdy droga klasy L lub D jest zaliczona do dróg pożarowych, plac do zawracania powinien mieć wymiary nie mniejsze niż 20,0 m x 20,0 m.
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
Dz.U.1999.43.430 - Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
Droga jest o szerokosci 5 m.
Jako, ze działka C jest własnościa gminy to zapewne z niej zostanie wykrojony owy plac. W załczeniu również próba podziału gruntu (tabela) tak by gmina (my) na tym nie traciła.
Pytanie: Czy przy wytyczaniu tej drogi, przy akceptacji tego rozwiązania były osoby ospowiedzialne z ramienia gminy? Przeciez manewr zawracania dla pługu śnieznego bedzie tam trawał przynajmniej 3x dłuzej niż powinien. Jezeli mamy tak wytyczone drogi w gminie to ile dróg nie jest odsniezanych bo pieniądze sa martnotrawione na jałowy czas pracy służb komunalnych? mam nadzieje, ze to wyjatkowy przykład braku zdrowego rozsadku i wiedzy urzędników i mimo wszystko nie marnują sie nasze pieniadze
Podam na przykładzie zle wytyczonej drogi ( a jest ta działka drogą poniewaz w gminie figuruje w spisie dróg). Szkic moze nieco odbiegac od rzeczywistosci ale naprawdę nieco, starałem sie jak mogłem.
Działka C1 opisana jako droga prywatna w rzeczywistosci stanowi własnosć gminy a wiec podlega obowiazkowi utrzymania na nasz koszt- na nasz czyli mieszknców. I nie jest istotny fakt ilu mieszkanców z tej drogi korzysta. Właściciel drogi (gmina) ma obowiazek utrzymać ja w odpowiednim stanie, a jesli robi coś ponad to, to tylko chwała dla gminy.
Niestety droga jest wytyczona zupełnie niezgodnie z przepisami, poniewaz powinna być zakończona zatoką umozliwiajaca zawracanie pojazdów w tym uzytecznosci publicznej.
Najprawdopodobniej droga jest klasy D:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Droga_klasy_D
i dla tej drogi przewidziane są nastepujace wymiary:
(§ 125 Plac do zawracania samochodów)
1. W wypadku nieprzelotowego zakończenia drogi klasy L lub D wykonuje się plac do zawracania samochodów.
2. Plac do zawracania samochodów powinien spełniać następujące warunki:
1) dla samochodów osobowych - mieć promień nie mniejszy niż 6,0 m,
2) dla samochodów ciężarowych - mieć promień nie mniejszy niż 9,0 m lub kształt kwadratu o wymiarach nie mniejszych niż 12,5 m x 12,5 m.
3. Plac do zawracania samochodów może mieć inne wymiary i kształt w planie, jeśli będą spełnione warunki zawracania samochodów, o których mowa w ust. 2.
4. W wypadku gdy droga klasy L lub D jest zaliczona do dróg pożarowych, plac do zawracania powinien mieć wymiary nie mniejsze niż 20,0 m x 20,0 m.
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
Dz.U.1999.43.430 - Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
Droga jest o szerokosci 5 m.
Jako, ze działka C jest własnościa gminy to zapewne z niej zostanie wykrojony owy plac. W załczeniu również próba podziału gruntu (tabela) tak by gmina (my) na tym nie traciła.
Pytanie: Czy przy wytyczaniu tej drogi, przy akceptacji tego rozwiązania były osoby ospowiedzialne z ramienia gminy? Przeciez manewr zawracania dla pługu śnieznego bedzie tam trawał przynajmniej 3x dłuzej niż powinien. Jezeli mamy tak wytyczone drogi w gminie to ile dróg nie jest odsniezanych bo pieniądze sa martnotrawione na jałowy czas pracy służb komunalnych? mam nadzieje, ze to wyjatkowy przykład braku zdrowego rozsadku i wiedzy urzędników i mimo wszystko nie marnują sie nasze pieniadze
- Załączniki
-
- Tabela_powierzchnie_podzialowe1 (1).pdf
- (73.12 KiB) Pobrany 245 razy
Re: odśnieżanie dróg
http://www.czerniejewo.pl/index.php/sta ... anie-drogi
Różnica pomiędzy standardem IV A i B polega na tym, że A jest posypywana na całej długości wraz z przystankami autobusowymi, natomiast B jest posypywana tylko w wybranych miejscach: skrzyżowania, przejazdy kolejowe, przystanki, łuki, pochylenia.
Dlaczego droga do Wierzyc jest w kategorii B? Ktoś się jeszcze nie zorientował, że to dojazdówka do trasy S5?
Wysłałem takie zapytanie do Powiatowego Zarządu Dróg w Gnieźnie.
Różnica pomiędzy standardem IV A i B polega na tym, że A jest posypywana na całej długości wraz z przystankami autobusowymi, natomiast B jest posypywana tylko w wybranych miejscach: skrzyżowania, przejazdy kolejowe, przystanki, łuki, pochylenia.
Dlaczego droga do Wierzyc jest w kategorii B? Ktoś się jeszcze nie zorientował, że to dojazdówka do trasy S5?
Wysłałem takie zapytanie do Powiatowego Zarządu Dróg w Gnieźnie.
Re: odśnieżanie dróg
Pozwoliłem sobie skontaktować się z Powiatowym Zarządem Dróg:
* wytłuszczenie mojego autorstwa(...)standardy zimowego utrzymania dróg stanowią wytyczne odnośnie minimalnego stanu przejezdności jaki należy zapewnić na poszczególnych drogach w okresie zimowym w sytuacji występowania typowych dla tego okresu zjawisk atmosferycznych. Przyjęcie standardów jest związane również z koniecznością ustalenia środków finansowych jakie należy przeznaczyć na wykonanie tego zadania.
Chciałbym w tym miejscu wyjaśnić, że w przypadkach ekstremalnych, nasilonych opadów śniegu czy oblodzenia (gołoledzi) podejmowane są niejednokrotnie decyzje o prowadzeniu akcji zimowej, w tym. m.in. posypywania dróg, w szerszym zakresie co oczywiście wiąże się z koniecznością przeznaczenia na ten cel dodatkowych środków.
Uprzejmie informuję, że wniesione przez Pana uwagi dotyczące zmiany w/w standardu dla odcinka drogi powiatowej nr 2483P relacji Czerniejewo - Wierzyce zostaną rozpatrzone przy opracowywaniu planu ZUD na kolejny sezon.*
Z poważaniem
Jerzy Szczepański
Dyrektor
Powiatowego Zarządu Dróg
Re: odśnieżanie dróg
czyli ZD jednak nie zauważył powiązania S5. Taki drobiazg jak wzmożony ruch na tym odcinku, oraz bezpieczeństwo kierujących zapewne nie jest istotą zmartwienia ZD. Z drugiej strony jeżeli gmina ma sie stać atrakcyjna dla inwestorów to takie "kukiełki" raczej nie pomagają. Krótko mówiąc, ciekawe czy ktoś w gminie przy działaniach w celu pozyskania inwestora w ogóle zwraca uwagę na te niejako poboczne ale jednak ważne sprawy? Bo o interwencji UMiG w ZD w celu zwiększenia bezpieczeństwa z powodu zwiększenia uczestnictwa w ruchu drogowym raczej spodziewać sie nie należało (nie należny?).
Re: odśnieżanie dróg
Zaczęło sie Panie Burmistrzu
Re: odśnieżanie dróg
Żebyś wiedział. Zdjęcia z dzisiaj rana, droga Lipki-Czerniejewo:
Pierwszy śnieg - pierwszy dzwon.
Pierwszy śnieg - pierwszy dzwon.
Re: odśnieżanie dróg
Koniec Aktu I Panie Burmistrzu