Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców
Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców
uchwała.
Zapraszam do tłumaczen zapisów, oraz pytań w przypadku ich niezrozumienia.
w zasadzie odniesien do załaczników nie ma przy pkt 5,1 oraz 6. pkt 9- rezerwy, rozumiem to jako kasa "w razie Niemca", jak to babcia ładnie okreslala, tylko co znaczy rezerwy celowe?
Zapraszam do tłumaczen zapisów, oraz pytań w przypadku ich niezrozumienia.
w zasadzie odniesien do załaczników nie ma przy pkt 5,1 oraz 6. pkt 9- rezerwy, rozumiem to jako kasa "w razie Niemca", jak to babcia ładnie okreslala, tylko co znaczy rezerwy celowe?
Re: Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców
Jakubie sie nie załącza uchwała
Re: Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców
Dochody zostały bardzo przejrzyście wyjaśnione w uzasadnieniu do budżetu. Jeśli są jakieś wątpliwości co do zapisów to proszę pytać. Warto zwrócić uwagę na dział 756. Wyraźnie podzielono dochody własne od dotacji i subwencji. Dla rozwoju gminy ważne są dochody własne, czyli podatki. Widać wyraźnie z czego gmina ma pieniądze - przede wszystkim z udziału w podatku dochodowym. I właśnie na to wielokrotnie zwracał uwagę burmistrz, że gmina będzie bogata wtedy, kiedy mieszkańcy będą bogaci. Dlatego zachęcam mieszkańców, którzy nie są zameldowani o zgłoszenie do urzędu skarbowego miejsca zamieszkania. Wtedy ten % będzie przychodził do naszej gminy. Interesujące jest zaplanowanie opłaty adiacenckiej na poziomie 27 k. Ciekawe, czy to opłata z tytułu wzrostu wartości nieruchomości z powodu jej podziału, czy też z tytułu wzrostu wartości nieruchomości z powodu inwestycji gminnych (np. kanalizacji). Rozsądnie ustalono i zaznaczono, że dochody majątkowe są na poziomie ostrożnym.
Re: Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców
Zanim postaram się rozebrać wydatki to dodam, że dochody są hm ważniejsze od wydatków. Jeśli jest kasa to można realizować wszelkie pomysły.
Re: Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców
hhmmmm... dochody ważniejsze od wydatków!!!!? coś nowego!!!!! do tej pory wychwalano osoby które tylko wydają gminną kase....
Re: Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców
w nowej rzeczywistosci faktycznie najpierw powinnismy sie pochylic na dochodami by mieć co wydawać.
Re: Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców
1. rozmiem ze numeracja działow i rozdziałow jest narzucona odgórnie i wcale nie oznacza ze ktoś nie zna liczebników i dlatego nie stosuje ich w kompletnym szeregu? np po 010 jest przeskok na 700.
2. 75615 a 75616 co to sa jednostki organizacyjne?
3. 758 różne rozliczenia: wpływy z róznych opłat - czyli jakich? wplywy zróznych uług- czyli jakich?
4. otrzymane spadki. Mozna zaplanowac otrzymanie spadku na konkretny rok? no, Sherlock by tego nie odpuścił. a ponadto co to za spadek za 40 tys
2. 75615 a 75616 co to sa jednostki organizacyjne?
3. 758 różne rozliczenia: wpływy z róznych opłat - czyli jakich? wplywy zróznych uług- czyli jakich?
4. otrzymane spadki. Mozna zaplanowac otrzymanie spadku na konkretny rok? no, Sherlock by tego nie odpuścił. a ponadto co to za spadek za 40 tys
Re: Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców
1. numeracja jest odgórna.
2. czy są jakiekolwiek wpływy od jednostek ogranizacyjnych to nie wiem, ale te jednostki to np. spółki akcyjne, osobowe, wspólnoty mieszkaniowe.
3. Różne rozliczenia to w większości subwencje oświatowa, wyrównawcza i równoważąca, a te odsetki w kwocie 30 k to na mój gust % za lokaty w banku. Subwencja wpływa co miesiąc i mija kilka dni, kiedy jest wydana, więc lokuje się to w banku na weekendówki czy co się tam najbardziej w BS opłaca - w takiej skali bank proponuje specjalne oferty.
4. Wspomniane spadki pojawiają się dwa razy - 1 - w 801 oświata i wychowanie w wysokości 1,5 k oraz 2 - w 921 kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - 40 k - i nie są to spadki tylko darowizny. Pierwsza to zapewne wpłata ubezpieczyciela za ubezpieczenie dzieci w szkole, a druga to z pewnością wpłata sponsorów na np. dni Czerniejewa lub dożynki. Szacunki są brane zawsze za ubiegły rok.
I przypominam, że budżet jest planem, który wielokrotnie będzie zmieniany uchwałami rady i zarządzeniami burmistrza.
2. czy są jakiekolwiek wpływy od jednostek ogranizacyjnych to nie wiem, ale te jednostki to np. spółki akcyjne, osobowe, wspólnoty mieszkaniowe.
3. Różne rozliczenia to w większości subwencje oświatowa, wyrównawcza i równoważąca, a te odsetki w kwocie 30 k to na mój gust % za lokaty w banku. Subwencja wpływa co miesiąc i mija kilka dni, kiedy jest wydana, więc lokuje się to w banku na weekendówki czy co się tam najbardziej w BS opłaca - w takiej skali bank proponuje specjalne oferty.
4. Wspomniane spadki pojawiają się dwa razy - 1 - w 801 oświata i wychowanie w wysokości 1,5 k oraz 2 - w 921 kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - 40 k - i nie są to spadki tylko darowizny. Pierwsza to zapewne wpłata ubezpieczyciela za ubezpieczenie dzieci w szkole, a druga to z pewnością wpłata sponsorów na np. dni Czerniejewa lub dożynki. Szacunki są brane zawsze za ubiegły rok.
I przypominam, że budżet jest planem, który wielokrotnie będzie zmieniany uchwałami rady i zarządzeniami burmistrza.
Re: Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców
Wydatki - mam nadzieję, że coś niecoś z tego wynika.
Dzielą się na bieżące i majątkowe. Te pierwsze generalnie dotyczą funkcjonowania urzędu, szkół, biblioteki i opieki społecznej.
Na 19 117 607 zł przypada ponad 10 mln na płace, a w uzasadnieniu nie znajdziemy informacji np. o ogrzewaniu budynków publicznych. Stąd też należy sięgnąć do poszczególnych załączników do uchwały. Koszty płac i utrzymania firmy - gminy to circa 80% całości wydatków. I to jest całkowicie uzasadnione.
Opisałem (być może z błędami) wydatki, które nie są bieżące w poszczególnych działach. Pierwsza z kwot jest całością wydatków w danym dziale, a pozostałe to już mój wybór zadania.
Załącznik nr 2 - wydatki
010 rolnictwo i łowiectwo: 57 k, z czego: 20 k na spółkę wodną - podejrzewam, że to umowa zlecenie; 10 k na izbę rolną - ustawowo, 25 k - inwestycje\; rozbudowa sieci gazowej - dokumentacja;
020 leśnictwo - 1,5 k - dokarmianie zwierzyny (zadanie własne niby nie musi być realizowane, ale choć trochę np. buraków wypada kupić i dać zwierzynie leśnej)
400 Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię i wodę ... - 130 k na dostarczenie wody - inwestycja
600 Transport i łączność 470 k w tym- 130 k na bieżące utrzymanie dróg, 340 k - inwestycje (w tym: 100 k chodnik w Gębarzewie, 40 k na przebudowę drogi w Kosowie i 200 k na modernizację dróg gminnych;
700 Gospodarka mieszkaniowa -481,5 k w tym: utrzymanie mienia w zasobie komunalnym, 49,5 k - kara/odszkodowanie - nie wiem za co i komu, 120 k - inwestycje: 100 k - remonty i modernizacje zasobu komunalnego, 20 k - aktualizacja opłat za wieczyste użytkowanie;
710 Działalność usługowa - 130 k - inwestycje w tym: 35 k na monitoring SAG, 50 k na studium wykonalności (chyba też SAG), 10 k na kupno programu do planowania przestrzennego;
750 Administracja publiczna: 3 247 k,w tym: urzędy wojewódzkie (zadanie zlecone i opłacane przez państwo np. ewidencja ludności 62 k) - 140 k, rada gminy - 162 k, urząd gminy - 2 819 k (utrzymanie urzędu oraz inwestycja 15 k na Strategię Rozwoju Gminy, dużo w porównaniu do lat poprzednich w promocję - 60 k)
751 Urzędy naczelnych organów prawa - 1,2 k - to jest zadanie zlecone i kasa z państwa na (jeśli mnie pamięć nie myli) sprawy wyborcze (ale nie na same wybory tylko spis wyborców)
754 Bezpieczeństwo i ochrona przeciwpożarowa: 125 k w tym: 25 k na dotację do zakupu samochodu dla policji i 100 k na OSP (tu na pewno jakieś zakupy sprzętu czy też materiałów)
757 Obsługa długu: 280 k na spłatę rat kredytów zaciągniętych wcześniej;
801 Oświata i wychowanie - : 8268 k, w tym na utrzymanie szkół, przedszkoli, stołówek, dowozy szkolne. 170 k w inwestycjach na rozbudowę stołówki w Żydowie - II etap, 65 k dotacji to środki wpłacane z innych gmin za ich dzieci w naszych przedszkolach. Ten dział finansowany jest z subwencji oświatowej, dotacji przedszkolnej, wpłat za obiady - w sumie ponad 7 200 k.
851 Ochrona zdrowia: 45 k wydane na problemy alkoholowe i z narkotykami - w dużej mierze na profilaktykę.
852 Pomoc społeczna: 3 470 k - dużo prawda? Finansowane ze środków własnych gminy i dotacji wojewody 2 239 k.
854 edukacyjna opieka wychowawcza - świetlice szkolne i sale gimnastyczne: 639 k, w tym na inwestycje: 102 k - 40 k na modernizację sali gimn w Żydowie, 22 k na wymianę oświetlenia na sali gimn w Czerniejewie. 40 k - odwodnienie domu socjalnego w Żydowie
900 Gospodarka komunalna 1 967 k - z czego 653 k to ustawa śmieciowa, oraz dotacje dla powiatu - 12 k, do gminy 158 k , na zakup ładowacza czołowego i kosiarki bijakowej 35 k.
921 Kultura i ochrona dziedzictwa: 1 042 k, w tym: 241 k na inwestycje: na fundusz sołecki - 128 k, dodatkowe inwestycje w sołectwach - 113 k i 30 k na fundusz sołecki, tylko z innego paragrafu (z zakupu i wyposażenia?) .i 240 k na rewitalizację rynku w Żydowie.
926 Kultura fizyczna 113 k, z czego 65 k to dotacje do klubów sportowych,
1 129 k na spłatę kredytów.
złącznik nr 10 mówi o kwotach wydatków na fundusz sołecki w poszczególnych sołectwach.
Dzielą się na bieżące i majątkowe. Te pierwsze generalnie dotyczą funkcjonowania urzędu, szkół, biblioteki i opieki społecznej.
Na 19 117 607 zł przypada ponad 10 mln na płace, a w uzasadnieniu nie znajdziemy informacji np. o ogrzewaniu budynków publicznych. Stąd też należy sięgnąć do poszczególnych załączników do uchwały. Koszty płac i utrzymania firmy - gminy to circa 80% całości wydatków. I to jest całkowicie uzasadnione.
Opisałem (być może z błędami) wydatki, które nie są bieżące w poszczególnych działach. Pierwsza z kwot jest całością wydatków w danym dziale, a pozostałe to już mój wybór zadania.
Załącznik nr 2 - wydatki
010 rolnictwo i łowiectwo: 57 k, z czego: 20 k na spółkę wodną - podejrzewam, że to umowa zlecenie; 10 k na izbę rolną - ustawowo, 25 k - inwestycje\; rozbudowa sieci gazowej - dokumentacja;
020 leśnictwo - 1,5 k - dokarmianie zwierzyny (zadanie własne niby nie musi być realizowane, ale choć trochę np. buraków wypada kupić i dać zwierzynie leśnej)
400 Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię i wodę ... - 130 k na dostarczenie wody - inwestycja
600 Transport i łączność 470 k w tym- 130 k na bieżące utrzymanie dróg, 340 k - inwestycje (w tym: 100 k chodnik w Gębarzewie, 40 k na przebudowę drogi w Kosowie i 200 k na modernizację dróg gminnych;
700 Gospodarka mieszkaniowa -481,5 k w tym: utrzymanie mienia w zasobie komunalnym, 49,5 k - kara/odszkodowanie - nie wiem za co i komu, 120 k - inwestycje: 100 k - remonty i modernizacje zasobu komunalnego, 20 k - aktualizacja opłat za wieczyste użytkowanie;
710 Działalność usługowa - 130 k - inwestycje w tym: 35 k na monitoring SAG, 50 k na studium wykonalności (chyba też SAG), 10 k na kupno programu do planowania przestrzennego;
750 Administracja publiczna: 3 247 k,w tym: urzędy wojewódzkie (zadanie zlecone i opłacane przez państwo np. ewidencja ludności 62 k) - 140 k, rada gminy - 162 k, urząd gminy - 2 819 k (utrzymanie urzędu oraz inwestycja 15 k na Strategię Rozwoju Gminy, dużo w porównaniu do lat poprzednich w promocję - 60 k)
751 Urzędy naczelnych organów prawa - 1,2 k - to jest zadanie zlecone i kasa z państwa na (jeśli mnie pamięć nie myli) sprawy wyborcze (ale nie na same wybory tylko spis wyborców)
754 Bezpieczeństwo i ochrona przeciwpożarowa: 125 k w tym: 25 k na dotację do zakupu samochodu dla policji i 100 k na OSP (tu na pewno jakieś zakupy sprzętu czy też materiałów)
757 Obsługa długu: 280 k na spłatę rat kredytów zaciągniętych wcześniej;
801 Oświata i wychowanie - : 8268 k, w tym na utrzymanie szkół, przedszkoli, stołówek, dowozy szkolne. 170 k w inwestycjach na rozbudowę stołówki w Żydowie - II etap, 65 k dotacji to środki wpłacane z innych gmin za ich dzieci w naszych przedszkolach. Ten dział finansowany jest z subwencji oświatowej, dotacji przedszkolnej, wpłat za obiady - w sumie ponad 7 200 k.
851 Ochrona zdrowia: 45 k wydane na problemy alkoholowe i z narkotykami - w dużej mierze na profilaktykę.
852 Pomoc społeczna: 3 470 k - dużo prawda? Finansowane ze środków własnych gminy i dotacji wojewody 2 239 k.
854 edukacyjna opieka wychowawcza - świetlice szkolne i sale gimnastyczne: 639 k, w tym na inwestycje: 102 k - 40 k na modernizację sali gimn w Żydowie, 22 k na wymianę oświetlenia na sali gimn w Czerniejewie. 40 k - odwodnienie domu socjalnego w Żydowie
900 Gospodarka komunalna 1 967 k - z czego 653 k to ustawa śmieciowa, oraz dotacje dla powiatu - 12 k, do gminy 158 k , na zakup ładowacza czołowego i kosiarki bijakowej 35 k.
921 Kultura i ochrona dziedzictwa: 1 042 k, w tym: 241 k na inwestycje: na fundusz sołecki - 128 k, dodatkowe inwestycje w sołectwach - 113 k i 30 k na fundusz sołecki, tylko z innego paragrafu (z zakupu i wyposażenia?) .i 240 k na rewitalizację rynku w Żydowie.
926 Kultura fizyczna 113 k, z czego 65 k to dotacje do klubów sportowych,
1 129 k na spłatę kredytów.
złącznik nr 10 mówi o kwotach wydatków na fundusz sołecki w poszczególnych sołectwach.
Re: Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców
uhu kawał roboty. teraz daj mi troche na zapoznanie sie i zagladanie do dokumentów:-)