Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców

NT JOP
Stały bywalec
Posty: 1830
Rejestracja: 26 mar 2013, 21:54
Kontakt:

Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców

Post autor: NT JOP »

uchwała.
Zapraszam do tłumaczen zapisów, oraz pytań w przypadku ich niezrozumienia.
w zasadzie odniesien do załaczników nie ma przy pkt 5,1 oraz 6. pkt 9- rezerwy, rozumiem to jako kasa "w razie Niemca", jak to babcia ładnie okreslala, tylko co znaczy rezerwy celowe?
NT JOP
Stały bywalec
Posty: 1830
Rejestracja: 26 mar 2013, 21:54
Kontakt:

Re: Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców

Post autor: NT JOP »

Jakubie sie nie załącza uchwała
Slawek
Stały bywalec
Posty: 263
Rejestracja: 31 paź 2014, 17:42

Re: Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców

Post autor: Slawek »

Dochody zostały bardzo przejrzyście wyjaśnione w uzasadnieniu do budżetu. Jeśli są jakieś wątpliwości co do zapisów to proszę pytać. Warto zwrócić uwagę na dział 756. Wyraźnie podzielono dochody własne od dotacji i subwencji. Dla rozwoju gminy ważne są dochody własne, czyli podatki. Widać wyraźnie z czego gmina ma pieniądze - przede wszystkim z udziału w podatku dochodowym. I właśnie na to wielokrotnie zwracał uwagę burmistrz, że gmina będzie bogata wtedy, kiedy mieszkańcy będą bogaci. Dlatego zachęcam mieszkańców, którzy nie są zameldowani o zgłoszenie do urzędu skarbowego miejsca zamieszkania. Wtedy ten % będzie przychodził do naszej gminy. Interesujące jest zaplanowanie opłaty adiacenckiej na poziomie 27 k. Ciekawe, czy to opłata z tytułu wzrostu wartości nieruchomości z powodu jej podziału, czy też z tytułu wzrostu wartości nieruchomości z powodu inwestycji gminnych (np. kanalizacji). Rozsądnie ustalono i zaznaczono, że dochody majątkowe są na poziomie ostrożnym.
Slawek
Stały bywalec
Posty: 263
Rejestracja: 31 paź 2014, 17:42

Re: Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców

Post autor: Slawek »

Zanim postaram się rozebrać wydatki to dodam, że dochody są hm ważniejsze od wydatków. Jeśli jest kasa to można realizować wszelkie pomysły.
skarbonka

Re: Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców

Post autor: skarbonka »

hhmmmm... dochody ważniejsze od wydatków!!!!? coś nowego!!!!! do tej pory wychwalano osoby które tylko wydają gminną kase....
NT JOP
Stały bywalec
Posty: 1830
Rejestracja: 26 mar 2013, 21:54
Kontakt:

Re: Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców

Post autor: NT JOP »

w nowej rzeczywistosci faktycznie najpierw powinnismy sie pochylic na dochodami by mieć co wydawać.
NT JOP
Stały bywalec
Posty: 1830
Rejestracja: 26 mar 2013, 21:54
Kontakt:

Re: Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców

Post autor: NT JOP »

1. rozmiem ze numeracja działow i rozdziałow jest narzucona odgórnie i wcale nie oznacza ze ktoś nie zna liczebników i dlatego nie stosuje ich w kompletnym szeregu? np po 010 jest przeskok na 700.
2. 75615 a 75616 co to sa jednostki organizacyjne?
3. 758 różne rozliczenia: wpływy z róznych opłat - czyli jakich? wplywy zróznych uług- czyli jakich?
4. otrzymane spadki. Mozna zaplanowac otrzymanie spadku na konkretny rok? no, Sherlock by tego nie odpuścił. a ponadto co to za spadek za 40 tys
Slawek
Stały bywalec
Posty: 263
Rejestracja: 31 paź 2014, 17:42

Re: Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców

Post autor: Slawek »

1. numeracja jest odgórna.
2. czy są jakiekolwiek wpływy od jednostek ogranizacyjnych to nie wiem, ale te jednostki to np. spółki akcyjne, osobowe, wspólnoty mieszkaniowe.
3. Różne rozliczenia to w większości subwencje oświatowa, wyrównawcza i równoważąca, a te odsetki w kwocie 30 k to na mój gust % za lokaty w banku. Subwencja wpływa co miesiąc i mija kilka dni, kiedy jest wydana, więc lokuje się to w banku na weekendówki czy co się tam najbardziej w BS opłaca - w takiej skali bank proponuje specjalne oferty.
4. Wspomniane spadki pojawiają się dwa razy - 1 - w 801 oświata i wychowanie w wysokości 1,5 k oraz 2 - w 921 kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - 40 k - i nie są to spadki tylko darowizny. Pierwsza to zapewne wpłata ubezpieczyciela za ubezpieczenie dzieci w szkole, a druga to z pewnością wpłata sponsorów na np. dni Czerniejewa lub dożynki. Szacunki są brane zawsze za ubiegły rok.

I przypominam, że budżet jest planem, który wielokrotnie będzie zmieniany uchwałami rady i zarządzeniami burmistrza.
Slawek
Stały bywalec
Posty: 263
Rejestracja: 31 paź 2014, 17:42

Re: Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców

Post autor: Slawek »

Wydatki - mam nadzieję, że coś niecoś z tego wynika.

Dzielą się na bieżące i majątkowe. Te pierwsze generalnie dotyczą funkcjonowania urzędu, szkół, biblioteki i opieki społecznej.
Na 19 117 607 zł przypada ponad 10 mln na płace, a w uzasadnieniu nie znajdziemy informacji np. o ogrzewaniu budynków publicznych. Stąd też należy sięgnąć do poszczególnych załączników do uchwały. Koszty płac i utrzymania firmy - gminy to circa 80% całości wydatków. I to jest całkowicie uzasadnione.
Opisałem (być może z błędami) wydatki, które nie są bieżące w poszczególnych działach. Pierwsza z kwot jest całością wydatków w danym dziale, a pozostałe to już mój wybór zadania.
Załącznik nr 2 - wydatki
010 rolnictwo i łowiectwo: 57 k, z czego: 20 k na spółkę wodną - podejrzewam, że to umowa zlecenie; 10 k na izbę rolną - ustawowo, 25 k - inwestycje\; rozbudowa sieci gazowej - dokumentacja;
020 leśnictwo - 1,5 k - dokarmianie zwierzyny (zadanie własne niby nie musi być realizowane, ale choć trochę np. buraków wypada kupić i dać zwierzynie leśnej)
400 Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię i wodę ... - 130 k na dostarczenie wody - inwestycja
600 Transport i łączność 470 k w tym- 130 k na bieżące utrzymanie dróg, 340 k - inwestycje (w tym: 100 k chodnik w Gębarzewie, 40 k na przebudowę drogi w Kosowie i 200 k na modernizację dróg gminnych;
700 Gospodarka mieszkaniowa -481,5 k w tym: utrzymanie mienia w zasobie komunalnym, 49,5 k - kara/odszkodowanie - nie wiem za co i komu, 120 k - inwestycje: 100 k - remonty i modernizacje zasobu komunalnego, 20 k - aktualizacja opłat za wieczyste użytkowanie;
710 Działalność usługowa - 130 k - inwestycje w tym: 35 k na monitoring SAG, 50 k na studium wykonalności (chyba też SAG), 10 k na kupno programu do planowania przestrzennego;
750 Administracja publiczna: 3 247 k,w tym: urzędy wojewódzkie (zadanie zlecone i opłacane przez państwo np. ewidencja ludności 62 k) - 140 k, rada gminy - 162 k, urząd gminy - 2 819 k (utrzymanie urzędu oraz inwestycja 15 k na Strategię Rozwoju Gminy, dużo w porównaniu do lat poprzednich w promocję - 60 k)
751 Urzędy naczelnych organów prawa - 1,2 k - to jest zadanie zlecone i kasa z państwa na (jeśli mnie pamięć nie myli) sprawy wyborcze (ale nie na same wybory tylko spis wyborców)
754 Bezpieczeństwo i ochrona przeciwpożarowa: 125 k w tym: 25 k na dotację do zakupu samochodu dla policji i 100 k na OSP (tu na pewno jakieś zakupy sprzętu czy też materiałów)
757 Obsługa długu: 280 k na spłatę rat kredytów zaciągniętych wcześniej;
801 Oświata i wychowanie -
: 8268 k, w tym na utrzymanie szkół, przedszkoli, stołówek, dowozy szkolne. 170 k w inwestycjach na rozbudowę stołówki w Żydowie - II etap, 65 k dotacji to środki wpłacane z innych gmin za ich dzieci w naszych przedszkolach. Ten dział finansowany jest z subwencji oświatowej, dotacji przedszkolnej, wpłat za obiady - w sumie ponad 7 200 k.
851 Ochrona zdrowia: 45 k wydane na problemy alkoholowe i z narkotykami - w dużej mierze na profilaktykę.
852 Pomoc społeczna: 3 470 k - dużo prawda? Finansowane ze środków własnych gminy i dotacji wojewody 2 239 k.
854 edukacyjna opieka wychowawcza - świetlice szkolne i sale gimnastyczne: 639 k, w tym na inwestycje: 102 k - 40 k na modernizację sali gimn w Żydowie, 22 k na wymianę oświetlenia na sali gimn w Czerniejewie. 40 k - odwodnienie domu socjalnego w Żydowie
900 Gospodarka komunalna 1 967 k - z czego 653 k to ustawa śmieciowa, oraz dotacje dla powiatu - 12 k, do gminy 158 k , na zakup ładowacza czołowego i kosiarki bijakowej 35 k.
921 Kultura i ochrona dziedzictwa: 1 042 k, w tym: 241 k na inwestycje: na fundusz sołecki - 128 k, dodatkowe inwestycje w sołectwach - 113 k i 30 k na fundusz sołecki, tylko z innego paragrafu (z zakupu i wyposażenia?) .i 240 k na rewitalizację rynku w Żydowie.
926 Kultura fizyczna 113 k, z czego 65 k to dotacje do klubów sportowych,

1 129 k na spłatę kredytów.
złącznik nr 10 mówi o kwotach wydatków na fundusz sołecki w poszczególnych sołectwach.
NT JOP
Stały bywalec
Posty: 1830
Rejestracja: 26 mar 2013, 21:54
Kontakt:

Re: Rozbieramy budżet- samouczek dla mieszkańców

Post autor: NT JOP »

uhu kawał roboty. teraz daj mi troche na zapoznanie sie i zagladanie do dokumentów:-)
ODPOWIEDZ